Η Gagosian της Αθήνας παρουσιάζει νέα έργα του Richard Phillips

Η πρώτη ύλη στους πίνακες του Phillips είναι οι περίπλοκες ανθρώπινες εμμονές περί σεξουαλικότητας, πολιτικής, εξουσίας και θανάτου, τις οποίες καπηλεύονται σε σταθερή βάση τα κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ο καλλιτέχνης επεξεργάζεται δημοφιλείς εικόνες χρησιμοποιώντας κλασικές τεχνικές της ζωγραφικής. Έτσι, καταφέρνει να τις κάνει λιγότερο οικείες και συνεπώς να τις εμποτίσει με νέο νόημα. Χρησιμοποιεί νέον χρώματα σε φωτογραφίες πολιτικών προσώπων και ζωγραφίζει διάσημα μοντέλα σε πίνακες με ακαδημαϊκό ύφος για να τονίσει με το δικό του τρόπο την έννοια του pop icon. Ένα από τα πάγια χαρακτηριστικά της δουλειάς του είναι ότι επιχειρεί να μεταμορφώσει την ωμή πρόκληση στις φανταχτερές εικόνες που χρησιμοποιούνται στις διαφημιστικές καμπάνιες. Στην καινούργια του δουλειά ο Phillips απομακρύνεται από το φωτορεαλισμό των τελευταίων χρόνων και επιλέγει να δουλέψει με πορτρέτα διάσημων προσώπων, ρετρό φωτογραφίες από εικονογραφημένα βιβλία, λογότυπα και μοτίβα της op art για να δημιουργήσει μια πολύχρωμη παλέτα από εικόνες. Το υποκείμενο του έργου του παύει να πρωταγωνιστεί, καθώς τα εκκεντρικά στοιχεία που χρησιμοποιεί ο Phillips για την αναπαράσταση δίνουν έμφαση στη σύνθεση της φόρμας, στο χρώμα και στην υποκειμενική οπτική. Ψυχεδελικά μοτίβα, όλα ζωγραφισμένα με λάδι και κερί, επισκιάζουν τα χαρακτηριστικά των οικείων προσώπων και εικόνων. Στο πορτρέτο Jim Morrison (2015) που παραπέμπει έντονα στη δουλειά του Warhol, το πρόσωπο του αστέρα της ροκ καθρεφτίζεται πάνω σε ένα φωτεινό πράσινο φόντο. Παρομοίως, στο έργο Chinchillas and Guinea Pigs (2015) τα ζώα αναπαριστώνται σαν απλές γραφιστικές σιλουέτες που τις κοσμούν έντονες νέον κόκκινες, πορτοκαλί και κίτρινες λωρίδες, οι οποίες θυμίζουν σαφώς τις στολές του σερφ κατά τη δεκαετία του 1980.

 

Photo by Silia Psychi.

 

Photo by Silia Psychi.

Στους πίνακες επικρατούν έντονα μοτίβα που τραβούν την προσοχή και αποπροσανατολίζουν. Οι εικόνες από βιβλία ψυχολογίας και περιοδικά με θέμα τις διάφορες θρησκείες γίνονται έντονα αφαιρετικές. Η επανάληψη, που σχεδόν υπνωτίζει, αντιπαρατίθεται με παραστατικά στοιχεία στο θέμα πολύπτυχων έργων. Στον πίνακα Endless II (2014) ένας ροζ ατέρμων βρόχος είναι τοποθετημένος ανάμεσα σε δύο επεξεργασμένες εικόνες από πεδίο μάχης. Στο δίπτυχο To Be Titled (The Venice Beach Connection) (2015) ένα αχνό κοντινό πλάνο του προσώπου της Sharon Tate δημιουργείται αλλά και περιβάλλεται από τα έντονα χρώματα του ουράνιου τόξου. Ο Phillips προχωράει ένα βήμα παραπέρα τη μεταμοντέρνα τεχνική της οικειοποίησης, χρησιμοποιώντας νέες αλλά και παραδοσιακές τεχνικές ζωγραφικής για να παραποιήσει, να επανασυνθέσει, να αμβλύνει και να υποβιβάσει όσο περισσότερο μπορεί την επικρατούσα αισθητική, με στόχο να διερευνήσει και να αμφισβητήσει την κυριαρχία της στο σύγχρονο πολιτισμό.

 

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τη σελίδα: Gagosian Athens

 

Από τη Χριστίνα Κατσαούνη